10.07.2010

LA GRALLA



L'any passat em van proposar de afegir-me al grup de grallers i gralleres del meu poble. Es una tradició catalana acompanyar als gegants amb el so dels tabals, caixes i gralles en el recorregut de diferents pobles quan hi ha una festa tradicional o cultural. A Campdevànol feia anys que no hi havia un grup de grallers fins que fa uns deu anys la cosa es va animar, i fan la seva gresca. Normalment surten en les festes majors del pobles, en les trobades de gegants, cercaviles, al mercat dels vàndals i en la desfilada de La Gala.


Donç aquest any m'he decidit a participar-hi, no es gens fàcil, s'ha d'apendre a bufar fort i sec mantenint l'aire que deixes anar a poc a poc fent joc amb la panxa, pero amb una mica de bufera i ganes, sembla que ens en sortirem!

LA GRALLA

La gralla és un instrument musical de vent i un instrument de fusta de doble canya i tub cònic, àmpliament fet servir en el folklore català. En la classificació de Hornbostel-Sachs es troba en el grup 422.12, dels aeròfons de llengüeta doble i tub cònic. Igual com la dolçaina valenciana -instrument amb el qual guarda una gran similitud; alguns consideren que és el mateix instrument a dues variants- prové de les antigues xeremies àmpliament difoses des de l'Edat mitjana i fins al Barroc. També se l'anomena grall de pastor, xaramita o xirimita. Probablement, el nom de l'instrument prové del seu so estrident en referència al crit d'una gralla.
És conegut per ser l'instrument que es fa servir durant la càrrega i descàrrega dels castells o que toca la música del ball dels gegants i cabuts. Sovint s'acompanya d'algun instrument de percussió com el tabal.
La seva inxa també es pot fer servir per si sola. La mitjanit de Nadal es feia servir per simular el cant de gall i anunciar així el nou dia.
Antigament les persones que viatjaven soles duien una gralla entre les seves possessions amb la creença que li serviria per espantar els éssers fantasiosos que viuen en la natura.
Aquí us deixo un petit video d'uns petits grallers.

4 comentaris:

Ico ha dit...

Suena muy bien ese instrumento no lo conocía.... siempre aprende uno de otras culturas.. te falta sólo el traductor pero ya lo voy pillando..jjaja

felicitat ha dit...

ICO: Gracias, ahí va eso:
El año pasado me propusieron unirme al grupo de grallers y gralleres de mi pueblo. Es una tradición catalana acompañar a los gigantes con el sonido de los timbales, cajas y chovas en el recorrido de diferentes pueblos cuando hay una fiesta tradicional o cultural. En Campdevànol hacía años que no había un grupo de grallers hasta que hace unos diez años la cosa se animó, y hacen su fiesta. Normalmente salen en las fiestas mayores de los pueblos, en los encuentros de gigantes, pasacalles, el mercado de los vándalos y en el desfile de La Gala.
Pues este año me he decidido a participar, no es nada fácil, ha de aprender a soplar fuerte y seco manteniendo el aire que dejas ir poco a poco haciendo juego con la barriga, pero con un poco de soplo y ganas, parece que saldremos adelante!
LA GRALLA
La gralla es un instrumento musical de viento y un instrumento de madera de doble caña y tubo cónico, ampliamente utilizado en el folclore catalán. En la clasificación de Hornbostel-Sachs se encuentra en el grupo 422.12, de los aerófonos de lengüeta doble y tubo cónico. Al igual que la dulzaina valenciana-instrumento con el que guarda una gran similitud, algunos consideran que es el mismo instrumento en dos variantes-proviene de las antiguas gaitas ampliamente difundidas desde la Edad Media y hasta el Barroco. También se le llama graznido de pastor, xaramita o xirimita. Probablemente, el nombre del instrumento proviene de su sonido estridente en referencia al grito de una corneja.
Es conocido por ser el instrumento que se utiliza durante la carga y descarga de los castillos o que toca la música del baile de los gigantes y cabezudos. A menudo se acompaña de algún instrumento de percusión como el tambor.
Su caña también se puede utilizar por sí sola. La medianoche de Navidad se utilizaba para simular el canto de gallo y anunciar así el nuevo día.
Antiguamente las personas que viajaban solas llevaban una corneja entre sus posesiones con la creencia de que le serviría para ahuyentar a los seres fantasiosos que viven en la naturaleza.

Ico ha dit...

Gracias por ilustrarme tan bien.. vaya no sabía que tuviese ese valor simbólico.. veo que hay un nuevo post donde me regalas una pero oye.. no lo veo por ninguna parte, cosas de la informática... un beso y gracias por todo..

felicitat ha dit...

La verdad Ico, es que te había dedicado la entrada traducida, pero cuando la publiqué, no apareció en castellano, volvió a aparecer en catalán y por eso la he traducido en el comentario. Mil disculpas. Pero como estás tan chiflada, igual se me ocurre un dia de estos dedicarte una, a tu locura por la vida... jajajaja!

Saludos.